15/07/2020

Myönteinen ympäristölupapäätös KaiCell Fibers Oy:n Paltamon sellu- ja biotuotetehtaalle

Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto (AVI) on myöntänyt ympäristö- ja vesitalousluvan KaiCell Fibers Oy:n Paltamon sellu- ja biotuotetehtaalle. Yhtiön kannalta päätös on merkittävä ja se mahdollistaa kapasiteetiltaan 600 000 t/v tehtaan rakentamisen Kainuuseen.

“On Kainuun kannalta erittäin positiivista, että Paltamon biotuotetehdas etenee kohti toteutusta”, toteaa toimitusjohtaja Hannu Heikkinen, joka tunnetaan myös Kainuun liiton pitkäaikaisena suunnittelujohtaja.

“AVI:n päätös vahvistaa hankkeen uskottavuutta ja tekee mahdolliseksi myös kansainvälisen rahoituksen houkuttelemisen Kainuuseen. Valmistaudumme nyt hyvin luottavaisesti seuraaviin askelmerkkeihin.”

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Eero Suutari puolestaan kiittää lupahakemusta valmistellutta tiimiä: “Tekivät erinomaisen perusteellista työtä, jossa mentiin syvälle juuri niissä osa-alueissa missä viranomaiset ovat viime aikoina kiristäneet vaatimuksia. Näin luotiin vankka selvyys siitä, että tuleva tehdas toimii hyvässä sopusoinnussa ympäristönsä, luonnon ja yhteisön kanssa.”

Paltamon kunnanjohtaja Pasi Ahoniemi korostaa, että kunta seisoo vahvasti KaiCell tehdashankkeen takana: “Kuitupuun paikallinen jalostus markkinaselluksi – tuote, jolla on suuret ja kasvavat globaaliset markkinat - tietäisi valtavaa piristysruisketta koko alueen taloudelle. Arviolta yli 200 miljoonan euron vuotuinen yhteiskunnallinen hyöty ei rajoitu metsätalouden toimijoihin, vaan nostaa välillisten vaikutusten kautta koko seudun hyvinvointia.”